Tramwajowa historia pod asfaltem

utworzone przez  | sty 2, 2017 | Artykuł, Fotografia, Historia | 2 Komentarze

Krótko, bo niespełna 20 lat, tramwaje pokonywały ostry zakręt z ulicy Nowolipie w Żelazną, koło szpitala św. Zofii. Łącznik między Gęsią, wzdłuż Smoczej i Nowolipia do Żelaznej wybudowano w 1923 roku, a zamknięto w 1942. Nigdy potem nie wrócono do tej nitki. 
Ale do dziś, pod asfaltem, na wysokości szpitala, widać zarys zakrętu, a co jakiś czas pojawiają się i oryginalne tory. Mają prawie sto lat, a co ciekawe – ich rozstaw jest „oryginalny”, tzn. rosyjski – szerszy od współczesnych o 90 mm.
To pewnie też kolejny zabytek techniki, który po cichu zniknie przy następnym remoncie, jak wcześniej tory z Krakowskiego Przedmieścia czy ulicy Żelaznej. Warto zatem przejść się i zobaczyć na własne oczy, zwłaszcza, że teraz dobrze go widać.
Archiwalne zdjęcie pokazuje wspomniany zakręt z Nowolipia w Żelazną przed wojną (fot. Archiwum Państwowe w Warszawie).
ul. Żelazna, widoczne tory tramwajowe na wysokości szpitala św. Zofii, fot. Jarek Zuzga
ul. Żelazna, róg Nowolipia, widoczny zakręt torów tramwajowe na wysokości szpitala św. Zofii, fot. Jarek Zuzga
ul. Żelazna, róg Nowolipia, widoczny szyny tramwajowe na wysokości szpitala św. Zofii, fot. Jarek Zuzga
Zakręt tramwajowy na skrzyżowaniu Żelaznej i Nowolipia przed wojną, fot. Archiwum Państwowe w Warszawie